loading...
هرچي فكر كني
jonahex بازدید : 59 پنجشنبه 30 آذر 1391 نظرات (0)

به طرف حريف برويد و راه او را سد کنيد

 

هرچه بازيکن براي اين هدف انجام داده است سکوي او براي گام و مرحله بعدي خواهد بود که همان سد کردن حريف هست. بازيکنان شما کار دشواري در ارتباط با 3 مرحله اول نخواهد داشت اما دور نگاه داشتن حريف از سبد تقريباً براي همه بازيکنان خصوصاً آنهايي که تازه کارند، دردسرساز خواهد بود.

هدف از دور نگاه داشتن حريف، کسب برتري برحريف‌ در ريباند است. در شرايط طبيعي اگر بازيکن جلوي حريف خود جا گرفته باشد، امکان ريباند کردن او بيشتر است. نام اين کار جاگيري قسمت داخلي است زيرا بازيکن بين حريف و سبد جاي گرفته است.

گاهي (هنگامي که حريف زياد از حد زير سبد رفته است و يک شوت از فاصله دور انجام شده است) موقعيت بيروني (حريف بين بازيکن و سبد) ترجيح داده مي‌شود. از آنجا که اين حالت بندرت پيش مي‌آيد، در اين بخش جاگيري مورد درخواست ما از بازيکني که سد راه حريف کرده، موقعيت داخلي است. (شکل 1-17) تفاوت بين موقعيت داخلي و خارجي را تشريح مي‌کند.

(شکل 1-17)

آموزش گام به گام بسکتبال 17
jonahex بازدید : 48 پنجشنبه 30 آذر 1391 نظرات (0)

تقویت و تحکیم انگیزه

متقاعد کردن بازیکنان به اجبار آنها برای ریباند، آسان‌تر خواهد بود اگر آنها بدانند که ریباند کردن به دست آوردن مالکیت توپ و ضد حمله مهم است و در پیروزی تیم اهمیت بسیاری دارد.

بازیکنانی را که حداکثر تلاش خود را برای ریباند کردن به کار می‌برند تشویق و تحسین کنید و بازیکنان ویژه را برای اجرای ریباندهای بخصوص، گزینش کنید بطور مثال بیشترین ریباند در نیمه‌وقت بازی، بیشترین ریباند دفاعی در بازی، بهترین سد کردن راه مدافع به سبد و غیره.

مطمئن شوید که آنها می‌دانند چقدر مربی و هم تیمی های آنها برای ریباند به عنوان یک مهارت تیمی و تلاش آنها برای عملکرد بهتر، ارزش قایل هستند. بعد از این که مطمئن شدید همه بازیکنان برای ریباند احساس مسوولیت می‌کنند و فهمیده‌اند چرا باید ریباند کنند، مهارتهای اساسی و بنیادی را برایشان تشریح کنید.

jonahex بازدید : 62 پنجشنبه 30 آذر 1391 نظرات (0)

ريباند کردن

در بسکتبال ريباند کردن را مي‌توان بسادگي به عنوان به دست آوردن مالکيت توپ بعد از يک شوت ناموفق، تعريف کرد. در اين ميان داراي اهميت است که بازيکنان مهارتهاي ريباند کردن تدافعي و تهاجمي را ياد بگيرند. هدف ريباند تهاجمي حفظ مالکيت توپ و هدف ريباند تدافعي تلاش براي به دست آوردن توپ است. ريباند کردن، بخش عمده هر مسابقه در تمامي سطوح است. در واقع ريباند داراي تأثير بيشتري در بازي بازيکنان جوان‌تر است، زيرا در مراحل اوليه بسکتبال درصد بيشتري از شوتها ناموفق خواهند بود.

jonahex بازدید : 49 پنجشنبه 30 آذر 1391 نظرات (0)

موقعیتهای دفاعی خاص

علاوه بر مهارتهای اصلی دفاع روی توپ یا دور از توپ، چند مهارت دفاعی دیگر نیز وجود دارد که می‌تواند به تیم شما برای دفاع کردن علیه تهدیدهای تهاجمی خاص، کمک کند.

اسکرین

هنگامی که یک مهاجم اسکرین می‌کند یعنی مانند سپر راه مدافع را سد می‌کند تا هم  تیمی او آزاد شده و بتواند شوت کند. در این میان از شیوه‌های مخصوص باید استفاده کرد.

درمرحله اول مدافع باید در صورت امکان از اسکرین شدن، اجتناب کند. مدافعان باید هنگامی که مهاجمان برای اجرای اسکرین نزدیک می‌شوند، در حرکت باشند. بطور کلی اسکرین به 2 صورت از اثر می‌افتد.

1- جنگیدن با اسکرین، در این حالت یک هم تیمی می‌تواند مدافع اسکرین شده را کمک کند (شکل 1-14)

(شکل 1-14)

آموزش گام به گام بسکتبال 14
jonahex بازدید : 54 پنجشنبه 30 آذر 1391 نظرات (0)

دفاع در حالت توپ زنده

یکی از مهمترین، دشوارترین و متداول‌ترین وظایف که بازیکنان بسکتبال در دفاع با آن رو به رو خواهند شد، دفاع کردن بازیکنی است که هنوز اجازه دریبل کردن را دارد. بازهم مدافعان باید در حالت ایستادن مناسب خود قرار گیرند و آماده باشند و طوری پاها را قرار دهند که پای جلوتر آنها مقابل دست قوی بازیکن مهاجم باشد. اگر بازیکن مزبور راست دست است، مدافع باید پا ودست چپ خود را جلو ببرد تا مهاجم را مجبور کند پاس یا دریبل خود را با دست ضعیف انجام دهد. بازیکنان بسکتبال را وادارید در حال دفاع، کف دست جلو خود را رو به بالا نگاه دارند (شکل1-13) که به آنها اجازه خواهد داد براحتی حرکت کنند، به توپ ضربه بزنند و توپ را بربایند. این کار فشار بیشتری را به مالک توپ وارد می‌کند و امکان ارتکاب اشتباه‌های منجر به ازدست دادن توپ را افزایش می‌دهد.

(شکل1-13)

آموزش گام به گام بسکتبال  13
jonahex بازدید : 59 پنجشنبه 30 آذر 1391 نظرات (0)

دفاع

دفاع فردي مي‌تواند بزرگترين مبارزه براي مربيان بسکتبال و بازيکنان آنها باشد. اين شامل پيشرفت در مهارتهاي اساسي است که وابستگي آن به توانايي کمتر از ارتباط آن با عزم مصمم است. بعلاوه دفاع مي‌تواند بخش جدايي ناپذير از بازي هر بازيکن باشد. به ياد داشته باشيد که براي رسيدن به مهارتهاي دفاعي، مبارزه فکري و فيزيکي در انتظار بازيکنان شماست.

مهارتهايي که بايد در دفاع فردي در آن پيشرفت حاصل شود عبارتند از: حالت ايستادن، گام برداشتن، دفاع بازيکن با توپ و بازيکن دور از توپ ، سد کردنهاي دفاعي ، ايجاد تله دفاعي (دفاع 2عليه يک) و گرفتن خطاي شارژ از حريف. اين مهارتهاي دفاعي فردي زيربناي دفاعهاي تک به تک، منطقه‌اي و ترکيبي هستند.

اصول زيربنايي دفاع: دفاع به همان اندازه که يک مهارت فيزيکي است يک مهارت فکري نيز هست. بازيکنان بايد براي داشتن روحيه پيشقدم بودن در حرکت به جاي واکنش نشان دادن به حرکت حريف، مورد تشويق قرار گيرند. اين منظور با تاکيد بر عوامل فعّال بودن دفاع که در ادامه مطلب آمده است حاصل مي‌شود.

روش و رفتار : نقطه آغازين همه دفاعها تصميم فرد براي تبديل شدن به يک مدافع تهاجمي و باهوش است ،هر بازيکن بايد روش بازي خود خصوصاً در دفاع را بهبود بخشيده و حفظ کند.

کارتيمي : مجموعه تلاش 5 بازيکن عظيم‌تر از 5 تلاش فردي جداگانه است.

ابزار دفاعي : 3 وسيله فيزيکي اصلي چشمها، بدن و پاها هستند.

پيش‌بيني: بازيکنان بايد از طريق ديدن، هوش و قوه تشخيص خود را مورد استفاده قرار دهند. آنها بايد همواره توپ را زير نظر داشته باشند و از چشم‌هايشان براي تشخيص موقعيتها و پيش‌بيني رويدادها بهره ببرند.

تمرکز حواس : بازيکنان بايد همواره براي انجام دفاع، هوشيار و آماده باشند. آنها بايد موقعيتها را تشخيص دهند و قادر باشند قدرت حريف را دفع کنند. آنها بايد هنگام دفاع از استراحت کردن اعم از فيزيکي يا فکري اجتناب کنند.

حفظ حالت ايستادن مناسب: مدافعان بايد حالت ايستادن مناسب خود را همواره حفظ کنند. آنها بايد بندرت مرتکب اعمالي مخاطره‌آميز شوند که نتيجه آن خارج شدن آنها از حالت مناسب بدن باشد و همه بايد بطور مداوم آماده بهره‌برداري از اشتباه‌هاي حريف باشند ، در اين ميان حفظ حالت بدن بايد مهمترين هدف مدافعان باشد.

نحوه صحيح دفاع در بسکتبال

تعداد صفحات : 19

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظر شما درباره ی وب سایت ما چیست
    آمار سایت
  • کل مطالب : 111
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 304
  • بازدید سال : 1,672
  • بازدید کلی : 19,725